Maanantai 21.10.2013

Maveen volyymipohjainen aallotus

Kokeilen nyt mavessa hieman erilaista aallotusta kuin aiemmin. Kaksi ensimmäistä treeniblokkiahan meni vakiovolyymilla sarjapainoja aallottaen. Tuo ei kuitenkaan tuntunut täysin toimivan muilta osin volyymiaallotukseen perustuvassa ohjelmassa, joten nyt vaihdan aallotuksen myös mavessa volyymipohjaiseksi. Ehdin jo tuossa kevennetyssä ykköskierrossa tehdä 230 kg 3×3, mutta siis paperilla uusi aallotus näyttää seuraavalta:

Kierrot 1 ja 3 toimivat kevennyksinä, ja kuormitus tapahtuu kierroilla 2 ja 4. Jokainen treeni on kuitenkin aina uusi ärsyke, sillä samaa painojen, sarjojen ja toistojen yhdistelmää ei ole aiemmin tehty.

Tämän aallotuksen lähtöoletuksena on se, että seuraavaan treeniblokkiin painoja voidaan lisätä 2½ kiloa tekniikan kärsimättä. Tuokin on toisaalta aika kova progressiotahti, sillä se edustaa ainakin 25 kilon lisäystä 5×5-sarjapainoihin vuodessa. Mutta jos jossakin liikkeessä voin melko huoletta keskittyä vain levytangon nostamiseen ja kvantitatiiviseen progressioon, on se mave. Tuossa nimittäin työskentelevät juuri ne lihasryhmät, jotka meikäläisellä vastaavat treeniin edes jossain määrin hyvin. Sen sijaan heikommin hermottuneille lihasryhmille (meikäläisellä etureidet, hauis, sivuolkapäät) tällainen voimabodaus ei toimi kovinkaan hyvin, koska lihastyö karkaa aivan liian herkästi pois kohdelihaksilta.

Jalat B2

1. Mave 230 kg 5×4
2. Prowler-korvikkeen veto edestä vyöllä 185 kg x8
3. Prowler-korvikkeen veto takaa valjailla 185 kg x8
3a. Reidenlähennys 90 kg 3×10-15
3b. Sitouts 3×8-10
4. Tibiakone 11.25 kg 2×20

60 minuuttia.

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen

You must be logged in to post a comment.